سئوی تکنیکال چیست؟ بهترین روش ها برای رتبه های بالاتر (و یک چک لیست)

سئو تکنیکال یک مرحله بسیار مهم در کل فرآیند سئو است. اگر در سئوی فنی شما مشکلاتی وجود دارد، این احتمال وجود دارد که تلاش های سئوی شما نتایج مورد انتظار را ایجاد نکند.

بنابراین بسیار مهم است که مطمئن شوید سئو تکنیکال چیست و چگونه آن را به درستی انجام دهید.

خبر خوب این است که پس از انجام ممیزی فنی سئوی وب سایت خود و رفع هر گونه مشکل احتمالی، دیگر نیازی به مقابله با آن نخواهید داشت.

در این پست، یاد خواهید گرفت که سئوی فنی چیست، بهترین روش‌ها را دنبال کنید و چگونه با استفاده از چک لیست سئوی فنی ما، یک ممیزی فنی از وب سایت خود انجام دهید.

سئو تکنیکال چیست؟

سئو تکنیکال به فرآیند بهینه سازی وب سایت شما برای مرحله خزیدن و نمایه سازی اشاره دارد. با سئو تکنیکال، می‌توانید به موتورهای جستجو کمک کنید بدون هیچ مشکلی به وب‌سایت خود دسترسی پیدا کنند، بخزند، تفسیر کنند و فهرست کنند.

به آن “تکنیکال” می گویند زیرا هیچ ارتباطی با محتوای واقعی وب سایت یا تبلیغ وب سایت ندارد. هدف اصلی سئو تکنیکال بهینه سازی زیرساخت یک وب سایت است.

برای درک معنای واقعی سئو تکنیکال، اجازه دهید با برخی از اصطلاحات اولیه شروع کنیم.

بهترین روش های سئو تکنیکال

اکنون که مشخص شد سئوی تکنیکال چیست، بیایید ببینیم بهترین روش‌ها برای دنبال کردن چیست. شما می توانید از لیست زیر برای انجام ممیزی فنی سئوی خود استفاده کنید.

  • یک دامنه ترجیحی را مشخص کنید
  • Robots.txt را بهینه کنید
  • ساختار URL خود را بهینه کنید
  • ناوبری و ساختار سایت
  • منوهای Breadcrumb
  • پیاده سازی نشانه گذاری داده های ساخت یافته
  • URL های متعارف
  • بهینه سازی صفحه 404
  • بهینه سازی نقشه سایت XML
  • SSL و HTTPS
  • سرعت وب سایت
  • سازگاری با موبایل
  • صفحات موبایل تسریع شده (AMP)
  • صفحه بندی و وب سایت های چند زبانه
  • سایت خود را با ابزارهای وب مستر ثبت کنید

یک دامنه ترجیحی را مشخص کنید

سعی کنید یک دامنه ای انتخاب کنید که کاربر بتونه اون راحت تو ذهنش نگه داره اگر هم کلمه کلیدی مهم سایتت توش باشه که چه بهتر. خلاصش اینکه یه دامنه ای که هم کوتاه باشه و هم بشه باهاش برندسازی کرد

Robots.txt خود را بهینه کنید

هنگامی که با انتخاب دامنه دلخواه شما تمام شد، گام بعدی بررسی و بهینه سازی فایل robots.txt است.

robots.txt چیست؟

Robots.txt یک فایل متنی است که در دایرکتوری اصلی وب سایت شما قرار دارد و به موتورهای جستجو دستورالعمل می دهد که کدام صفحات وب سایت شما را می توانند بخزند و به فهرست خود اضافه کنند.

فرمت این فایل بسیار ساده است و در اکثر مواقع نیازی به ایجاد تغییر در آن نیست.

آنچه مهم است این است که بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که هیچ مسدودسازی نادرستی وجود ندارد که خزنده های موتورهای جستجو را از فهرست کردن وب سایت شما منصرف کند.

ساختار URL خود را بهینه کنید

مورد بعدی در لیست ممیزی سئو تکنیکال شما این است که ساختار URL وب سایت خود را اصلاح کنید. منظور ما از ساختار URL، فرمت URL های شما است.

بهترین شیوه های سئو موارد زیر را در مورد URL ها دیکته می کند:

  • از حروف کوچک استفاده کنید
  • از – برای جدا کردن کلمات در URL استفاده کنید
  • آنها را مختصر توصیف کنید
  • از استفاده از کاراکترها یا کلمات غیر ضروری خودداری کنید
  • از کلمات کلیدی هدف خود در URL بدون پر کردن کلمات کلیدی استفاده کنید

به طور کلی، هنگامی که فرمت ساختار پیوند دائمی خود را تعریف کردید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که URL های خود را هنگام انتشار محتوای جدید بهینه کنید.

اگر از وردپرس به عنوان CMS خود استفاده می کنید، متوجه خواهید شد که هنگام ایجاد یک پست جدید، وردپرس عنوان پست شما را گرفته و URL را ایجاد می کند.

به عنوان مثال، اگر این عنوان پست شما “10 روش برتر SEO تکنیکال برای مبتدیان” باشد، URL تولید شده توسط وردپرس http://www.example.com/10-ت-seo-best-practices-for-beginners خواهد بود.

این بد نیست، اما می‌توانید مانند http://www.example.com/technical-seo آن را کوتاه‌تر کنید که هدفمندتر است و به خاطر سپردن آسان‌تر است.

همانطور که در مورد دامنه ترجیحی، اگر تصمیم به تغییر ساختار پیوند دائمی خود دارید، می توانید این کار را با استفاده از تغییر مسیرهای 301 انجام دهید.

اگرچه توصیه نمی شود URL نقاط موجود را تغییر دهید، انجام این کار ارزش کمی دارد، اما می توانید بهترین روش ها را برای پست های جدید خود دنبال کنید.

منو و ساختار وب سایت

ساختار یک وب سایت به دلایل زیادی یک عامل بسیار مهم سئو است.

احتمال بیشتری وجود دارد که کاربران برای مدت طولانی تری در یک وب سایت بمانند و سریعتر بفهمند که چه چیزی می خواهند و موتورهای جستجو می توانند راحت تر یک وب سایت را درک کرده و فهرست بندی کنند.

اشتباه بزرگی که بسیاری از وب مسترها مرتکب می شوند این است که در تلاش برای بهینه سازی وب سایت خود برای تبدیل ، منو و ساختار سایت را فراموش می کنند و در نهایت به SEO خود آسیب می رسانند.

یک مثال معمولی این است که صفحات بذچسب را از دید کاربران پنهان کنید و همه محتوا را در یک دسته بندی واحد قرار دهید.

در گذشته، تصور می‌شد که صفحات برچسب یا صفحات دسته‌بندی متعدد می‌توانند به سئوی شما آسیب بزنند، اما این یک عمل سئو بد است .

گوگل ساختار کلی یک وب سایت را هنگام ارزیابی یک صفحه خاص در نظر می گیرد و این چیزی است که نباید نادیده گرفته شود.

البته اگر می‌خواهید منفعتی داشته باشید ، صفحات دسته‌بندی شما باید بهینه شوند.

علاوه بر این، همانطور که توسط گوگل بیان شده است (نگاه کنید به تصویر زیر از دستورالعمل های آنها )، یک ساختار کاملاً تعریف شده به مدیران وب کمک می کند تا محتوای مهم یک وب سایت را به گوگل مشخص کنند، چیزی که کمک زیادی به بالا بردن رتبه بندی صفحاتی که واقعاً مهم هستند، می کند. 

منوی بریدکرامب مجموعه‌ای از لینک‌ها در بالا یا پایین صفحه است که به کاربران اجازه می‌دهد به صفحه قبلی (معمولاً صفحه دسته‌بندی) یا صفحه اصلی یک وب‌سایت حرکت کنند.

منوی بریدکرامب دو هدف اصلی را دنبال می‌کند: به کاربران کمک می‌کند تا بدون فشار دادن دکمه بازگشت در مرورگر خود به راحتی در یک وب‌سایت حرکت کنند و راهنمایی دیگری در مورد ساختار یک وب‌سایت به موتورهای جستجو می‌دهد.

Breadcrumbs به عنوان یک عنصر سئو در راهنماهای مختلف SEO ذکر شده است زیرا توسط گوگل به شدت توصیه می شود.

اگر قبلاً breadcrumbs را فعال نکرده‌اید، مطمئن شوید که آنها در وب‌سایت شما فعال هستند و طرحواره مناسبی دارند.

نشانه گذاری داده های ساخت یافته schema

داده های ساختاریافته در چند سال اخیر اهمیت بیشتری پیدا کرده است، زیرا گوگل به شدت از آن ها در نتایج جستجو استفاده می کند.

داده های ساختار یافته چیست؟

به عبارت ساده، داده های ساختاریافته کدی است که می توانید به صفحات وب خود اضافه کنید که برای خزنده های موتورهای جستجو قابل مشاهده است و به آنها کمک می کند تا زمینه محتوای شما را درک کنند. این راهی است برای توصیف داده های خود برای موتورهای جستجو به زبانی که آنها می توانند آن را بفهمند.

چگونه داده های ساختار یافته با سئو تکنیکال مرتبط است؟

اگرچه داده های ساختاریافته با محتوای یک وب سایت ارتباط دارد، اما بخشی از سئوی تکنیکال است زیرا برای درست کردن آن باید کدی را به وب سایت خود اضافه کنید. معمولاً یک بار تعریف داده های ساختاریافته را اضافه می کنید و دیگر لازم نیست کاری در مورد آن انجام دهید.

به عنوان مثال، در مورد breadcrumbs، باید یک بار داده های ساختاریافته خود را پیکربندی کنید و هیچ اقدام دیگری لازم نیست.

در مورد مقالات هم همینطور. هنگامی که تعریف صحیح داده های ساختاریافته را به CMS خود اضافه کردید، به طور خودکار برای محتوای جدید اعمال می شود.

URL های Canonical خود را بررسی کنید

هر صفحه از وب سایت شما باید یک URL متعارف داشته باشد. این با افزودن تگ <link rel=”canonical” href=”yourpageurl”> در <head> پست ها و صفحات شما تعریف می شود.

URL متعارف چیست؟

ین یک راه ساده است که به گوگل بگویید چه نسخه ای از یک صفحه را هنگام فهرست کردن وب سایت شما در نظر بگیرد. این مفهوم شبیه به دامنه ترجیحی است که در آن یک صفحه واحد از طریق URL های مختلف قابل دسترسی است.

هنگامی که صفحاتی با محتوای مشابه دارید، می توانید از rel=”canonical” برای اهداف صفحه بندی و جلوگیری از مشکلات محتوای تکراری هنگام اضافه کردن محتوا به وب سایت خود از سایر وب سایت ها استفاده کنید.

به عنوان یک قاعده کلی، شما باید یک URL متعارف برای تمام صفحات وب سایت خود مشخص کنید.

این کار رو اگه وردپرس هستید با yoast و rank math می توانید تنظیم کنید اما اگه سایت اختصاصی یا cms دیگه استفاده می کنید باید به برنامه نویس بگید براتون این مورد رو درست کنه.

صفحه 404 خود را بهینه کنید

یک صفحه 404 زمانی به کاربران نشان داده می شود که URL بازدید شده در وب سایت شما وجود نداشته باشد. شاید صفحه حذف شده باشد، URL تغییر کرده باشد یا URL را در مرورگر خود اشتباه تایپ کرده باشند.

اکثر قالب‌های مدرن وردپرس به‌طور پیش‌فرض 404 صفحه را بهینه‌سازی کرده‌اند، در غیر این صورت، می‌توانید به راحتی با استفاده از یک افزونه صفحه ساز مثل المنتور یا ویژوآل کامپوزر ، سئوی صفحه 404 خود را دوستانه‌تر کنید.

صفحه 404 بهینه شده چیست؟

یک صفحه 404 بهینه شده باید:

  • ساختار و منوهای صفحه اصلی مشابه وب سایت خود را داشته باشید
  • به بازدیدکنندگان به زبانی دوستانه بگویید که صفحه مورد نظر آنها دیگر در دسترس نیست.
  • به آنها گزینه های جایگزین بدهید (صفحات مرتبط دیگر را پیشنهاد دهید)
  • بازگشت به صفحه قبلی، صفحه اصلی یا سایر صفحات مهم را آسان کنید

چگونه صفحات 404 خود را بررسی کنیم؟

کافیه یک محتوایی که در سایت شما وجود نداره رو جستجو کنید تا ببینید صفحه 404 شما بهینه هست یانیست

نقشه سایت XML خود را بهینه کنید

یکی از مهمترین عناصر سئو فنی، بهینه سازی نقشه سایت XML است.

نقشه سایت XML یک فایل XML است که تمام صفحات/پست های موجود در وب سایت شما را فهرست می کند. علاوه بر عنوان آنها، تاریخ انتشار و آخرین تاریخ به روز رسانی را نیز شامل می شود.

موتورهای جستجو می توانند از نقشه سایت XML به عنوان راهنمایی برای خزیدن یک وب سایت استفاده کنند.

چگونه نقشه سایت XML خود را بهینه کنیم؟

بهینه سازی نقشه سایت XML ساده است، فقط صفحاتی را در نقشه سایت خود قرار دهید که برای وب سایت شما مهم هستند. در اکثر موارد، اینها صفحات، پست‌ها و دسته‌های شما هستند.

صفحات برچسب، صفحات نویسنده یا سایر صفحاتی که به تنهایی محتوای اصلی ندارند را در نقشه سایت خود وارد نکنید.

اطمینان حاصل کنید که نقشه سایت شما به طور خودکار هنگام انتشار یک صفحه جدید یا زمانی که یک صفحه به روز می شود به روز می شود.

SSL را اضافه کنید تا وب سایت خود را HTTPS کنید

آخرین روند در اینترنت امنیت است. HTTPS یک سیگنال رتبه بندی شناخته شده و یک راه اضافی برای ایجاد اعتماد با کاربران شما است.

هنگامی که یک SSL را روی سرور خود نصب می کنید، وب سایت شما با استفاده از https و نه http قابل دسترسی است. این نشان می دهد که هر اطلاعاتی که بین وب سایت و سرور شما منتقل می شود (مانند نام کاربری، رمز عبور، داده های شخصی و غیره) رمزگذاری شده است.

در گذشته، SSL برای وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک مهم بود، اما امروزه هر وب‌سایتی در اینترنت باید SSL نصب شده باشد.

اگر SSL را نصب نکرده اید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که با ارائه دهنده هاست خود تماس بگیرید و از آنها بخواهید که SSL را در حساب شما فعال کنند و سپس باید یک روش مهاجرت را دنبال کنید تا SSL را بدون از دست دادن رتبه خود در وب سایت خود فعال کنید.

افزودن SSL شبیه مهاجرت به یک دامنه جدید است، بنابراین باید این روش را با دقت دنبال کنید.

سرعت وب سایت – سریعتر بهتر است

یکی دیگر از سیگنال های رتبه بندی شناخته شده سرعت وب سایت است. گوگل در تمام توصیه های سئو خود به اهمیت سرعت اشاره می کند و مطالعات تایید می کند که وب سایت های سریعتر بهتر از وب سایت های کندتر عمل می کنند.

مقابله با سرعت وب سایت یک مسئله فنی است و نیاز به ایجاد تغییراتی در وب سایت و زیرساخت شما برای به دست آوردن نتایج خوب دارد.

نقطه شروع شما این است که سرعت خود را با استفاده از سه ابزار بررسی کنید: بینش سرعت صفحه گوگل، ابزارهای Pingdom و ابزار سرعت موبایل گوگل.

ابزارهای بالا به شما توصیه هایی در مورد آنچه که برای بهبود سرعت خود باید تغییر دهید ارائه می دهند، اما همانطور که در بالا ذکر کردم این یک مشکل فنی است و ممکن است مجبور شوید یک توسعه دهنده را برای کمک به شما استخدام کنید.

سازگاری با موبایل

داشتن یک وب سایت سازگار با موبایل اختیاری نیست. به احتمال زیاد اکثر کاربران شما از موبایل استفاده می کنند و با معرفی فهرست موبایل اول توسط گوگل، اگر یک وب سایت سریع و سازگار با موبایل نداشته باشید، رتبه شما آسیب خواهد دید.

سازگاری با موبایل بخشی از سئوی فنی است، زیرا هنگامی که یک تم مناسب برای موبایل دارید، که به درستی پیکربندی شده است، دیگر نیازی به مقابله با آن ندارید.

همچنین وظیفه ای است که به دانش فنی در مورد نحوه تنظیم آن نیاز دارد.

اولین کاری که باید انجام دهید این است که با استفاده از این ابزار گوگل، سازگاری وب سایت خود را برای موبایل بررسی کنید.

اگر وب سایت شما آزمون را قبول نکرد، کارهای زیادی برای انجام دادن دارید و این باید اولویت اول شما باشد.

حتی اگر این تست را با موفقیت پشت سر بگذارد، تعدادی چیز وجود دارد که باید در مورد موبایل و سئو بدانید.

صفحات موبایل شتاب داده شده (AMP) را در نظر بگیرید

صفحات موبایل شتاب یافته مفهوم نسبتا جدیدی است که توسط گوگل در تلاش برای سریعتر کردن وب موبایل معرفی شده است.

به زبان ساده، با AMP شما نسخه ای از وب سایت خود را با استفاده از AMP HTML ارائه می کنید که یک نسخه کوتاه از HTML معمولی است.

هنگامی که صفحات AMP را برای وب سایت خود ایجاد می کنید، این صفحات از طریق یک کش مخصوص گوگل که سریعتر (تقریباً فوری) بارگیری می شود، ذخیره می شود و به کاربران ارائه می شود.

صفحات AMP فقط از طریق نتایج Google Mobile یا سایر ارائه دهندگان AMP مانند Twitter قابل دسترسی هستند.

بحث طولانی در جامعه سئو در مورد اینکه آیا باید صفحات AMP را بپذیرید وجود دارد، استفاده از این روش هم مزایا و هم معایبی دارد.

مهمترین مزایا و معایب AMP عبارتند از:

مزایای AMP

  • صفحات موبایل خود را سریعتر کنید
  • ممکن است به طور بالقوه CTR شما را افزایش دهد (از کاربران تلفن همراه)

معایب AMP

  • پیاده سازی آسان نیست. حتی در وردپرس فعال کردن افزونه AMP کافی نیست
  • شما نمی توانید از صفحات AMP برای اهداف بازاریابی ایمیلی استفاده کنید
  • برای کمک به ایجاد یک وب سایت AMP مناسب، باید یک توسعه دهنده استخدام کنید
  • تجزیه و تحلیل ها و گزارش های شما گیج کننده خواهند شد زیرا باید گزارش های دو وب سایت مختلف (وب سایت معمولی و وب سایت AMP شما) را حفظ کرده و در نظر بگیرید.
  • برای سایت های فروشگاهی فعلا مناسب نیست

در حال حاضر، گوگل بیان می کند که استفاده از AMP (به جز سرعت) هیچ مزیتی برای سئو ندارد، اما ممکن است در آینده تغییر کند.

چک لیست سئو تکنیکال

اگر به این نقطه رسیده اید، احتمالاً اکنون ایده بسیار خوبی در مورد اینکه سئوی فنی چیست و چرا جدا از سئو داخلی و سئوی خارج از صفحه بررسی می شود، دارید.

حتی اگر قبلا این کار را انجام داده اید، همیشه ایده خوبی است که یک ممیزی فنی سئوی وب سایت خود را انجام دهید، و این چک لیست سئو فنی شما است.

  • دامنه ترجیحی را مشخص کنید
  • robots.txt خود را بررسی و بهینه کنید
  • ساختار URL خود را بررسی و بهینه کنید
  • ناوبری و ساختار وب سایت خود را اصلاح کنید
  • منوهای خرده نان را به پست ها و صفحات خود اضافه کنید
  • اضافه کردن نشانه گذاری طرحواره برای خرده نان
  • داده های ساخت یافته را به صفحه اصلی خود اضافه کنید
  • داده های ساخت یافته را به پست های خود اضافه کنید
  • افزودن داده های ساخت یافته به صفحات دیگر (بر اساس نوع آنها)
  • URL های متعارف خود را بررسی کنید
  • صفحه 404 خود را بهینه کنید
  • نقشه سایت XML خود را بهینه کنید و به گوگل و بینگ ارسال کنید
  • HTTPS را فعال کنید
  • سرعت بارگذاری خود را بررسی کنید و سعی کنید وب سایت خود را سریعتر کنید
  • موبایل دوستی وب سایت خود را بررسی کنید
  • استفاده از صفحات موبایل شتاب (AMP) را در نظر بگیرید
  • صفحه بندی و تنظیمات چند زبانه خود را بررسی کنید
  • وب سایت خود را با کنسول جستجوی گوگل ثبت کنید
  • وب سایت خود را با ابزار Bing Webmaster ثبت کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به بالای صفحه بردن